Biológia októberi feladatok
GYAKORLÓ FELADATOK
OKTÓBER
1. feladat: Egyszerű választás. Karikázd be kérdésenként az egyetlen helyes válasz betűjelét!
1. Mit NEM vizsgál a biológia tudománya a felsoroltak közül?
- a mai élőlények szervezetének működését
- a már kihalt élőlények felépítését
- az élőlények nemzedékről nemzedékre való fennmaradásának magyarázatát
- a Föld mint élettér kialakulását
- a mai élőlények felépítését
- az élőlények elterjedésének okait
- az élet kialakulását
2. A biológia szó az élet (biosz) és a tudomány (logosz) szavak összeolvadásával jött létre a XIX. században. Milyen eredetű a két szó?
- arab
- görög
- szankszrit
- latin
- angol
- héber
3. Mi jellemző az élő anyagra mint rendszerre?
- önfenntartó és önszaporító
- önfenntartó és szabályozó
- önfenntartó
- önszabályozó és önszaporító
- önfenntartó, önszabályozó és önszaporító
4. Miért tekinthetők az élő rendszerek nyílt anyagi rendszereknek?
- mert a környezetükből anyagot és energiát vehetnek fel, és oda anyagot és energiát adhatnak le
- mert a környezetükkel anyagkicserélődésben állnak
- mert a környezetükkel kapcsolatban állnak
- mert a környezetüktől nincsenek elzárva
- mert a környezetükből anyagot vesznek fel, és oda anyagot adnak le
5. Melyik fogalom fejezi ki egy szóval az élő szervezeteknek azt a képességét, hogy a külső és a belső környezet folytonos változásai ellenére viszonylagos belső állandóság, stabilitás jellemző rájuk?
- változékonyság
- dinamikus állandóság
- öröklődés
- szabályozottság
- anyagcsere
2. feladat. Többszörös választás. Karikázd be a kérdésekre adott helyes válaszok betűjelét!
1. Melyik életjelenségbe sorolható a búza szárba szökése?
- anyagcsere
- növekedés
- hely- vagy helyzetváltoztató mozgás
- szaporodás
- fejlődés
- ingerlékenység
2. Melyik életjelenségbe sorolható az estike sziromleveleinek becsukódása hajnalban?
- hely- vagy helyzetváltoztató mozgás
- szaporodás
- ingerlékenység
- anyagcsere
- növekedés
- fejlődés
3. Melyik életjelenségbe sorolható a szén-dioxid beépítése a fotoszintézis során?
- ingerlékenység
- anyagcsere
- hely- vagy helyzetváltoztató mozgás
- fejlődés
- szaporodás
- növekedés
4. Melyik életjelenségbe sorolható a fiatal gyökér megnyúlása?
- növekedés
- anyagcsere
- hely- vagy helyzetváltoztató mozgás
- fejlődés
- ingerlékenység
- szaporodás
5. Melyik életjelenségbe sorolható az érett mag kiszórása szétpattanó termésfal felkunkorodásával?
- növekedés
- fejlődés
- hely- vagy helyzetváltoztató mozgás
- ingerlékenység
- anyagcsere
- szaporodás
6. Melyik életjelenségbe sorolható a fotoszintézis során keletkező oxigén leadása?
- szaporodás
- anyagcsere
- növekedés
- hely- vagy helyzetváltoztató mozgás
- fejlődés
- ingerlékenység
7. Melyik életjelenségbe sorolható a búzaszem kicsírázása?
- ingerlékenység
- szaporodás
- hely- vagy helyzetváltoztató mozgás
- növekedés
- fejlődés
- anyagcsere
8. Melyik életjelenségbe sorolható egy növény szárának elhajlása a fény irányába?
- fejlődés
- hely- vagy helyzetváltoztató mozgás
- növekedés
- anyagcsere
- ingerlékenység
- szaporodás
9. Melyik életjelenségbe sorolható a gyökérszőrök ionfelvétele?
- növekedés
- anyagcsere
- hely- vagy helyzetváltoztató mozgás
- ingerlékenység
- fejlődés
- szaporodás
3. feladat: Olvasd el a szöveget, majd ismereteid és a szövegben lévő információk alapján válaszolja a kérdésekre!
Állati vírusok - Hogyan mutálódnak és fertőznek a vírusok?
A közelmúltban történt események ismét rávilágították a figyelmet arra, hogy az állatokban rejtőzködő vírusok időről időre embereket fertőznek s okozhatnak járványokat, melyek a modern technika vívmányainak segítségével akár világméretű fertőzéseket válthatnak ki. Zoonózisnak nevezzük azt a jelenséget, amikor egy állati kórokozó emberbe kerülve betegséget idéz elő. A kórokozó elvileg bármi lehet (baktérium, gomba, vírus, egysejtű parazita vagy féreg), ám talán a vírusokkal van a legtöbb probléma: genetikai szerkezetük nagyon változékony, és mérhetetlenül egyszerű a felépítésük. A vírusok ellen gyógyszer nagyon nehezen fejleszthető ki, ugyanis a legtöbb vírus okozta betegségnek nincs specifikus gyógymódja, és a védőoltások is csak ideig-óráig megfelelők. Ahogy a vírus genetikai szerkezete megváltozik, úgy veszíti el a korábban kifejlesztett vakcina a hatékonyságát. Hirdetések Néhány kór, melyeket bizonyítottan állatoknak köszönhetünk: pestis, sárgaláz, majomhimlő, Lyme-kór, Marburg-betegség, influenzák (köztük a spanyolnátha és a madárinfluenza vírusa), veszettség, Ebola, SARS, AIDS, hanta. Miért maradnak életben, majd terjednek el a vírusok? A vírusoknak evolúciós szempontból kedvező, ha gazdafajt váltanak, azaz a kórokozó új fajokba települ - amelyekben vagy előidézi a betegséget, vagy nem. Amennyiben olyan gazdára talál, amely csak hordozójává válik és nem betegszik meg, ez szintén a vírus fennmaradását segíti elő, hiszen nem tudja elpusztítani a gazdaszervezetet még azelőtt, hogy más egyedekbe kerülne át, illetve a gazdaszervezet védekező reakciójával sem kell szembenéznie. Ezáltal fennmaradása hosszú időre biztosított, feltéve, ha a környezet változása nem veszélyezteti azt.
Ahhoz tehát, hogy a vírus gazdát cseréljen, a körülmények változásának kell bekövetkeznie, aminek következtében a régi gazdaszervezet és az új (jelen esetben az ember) közötti kapcsolat alakul ki. Az újfajta kapcsolat igen sokféleképpen jöhet létre, s majdnem minden esetben az emberi tevékenység "áldásos" hatásának köszönhető. A világ számos vidékén a népesség éhezik, ezért a vadállatokat fogyasztják, mint például a Szaharától délre eső területek jelentős részén. Az egyéb átviteli mechanizmusok nem ennyire direktek. A jószágok gondozója megfertőződhet a napi teendők végzése közben, de ugyanígy veszélyt jelenthet a fertőzött vadállatokkal való barátkozás, vagy a nem ellenőrzött, bizonytalan földrajzi területekről származó házi kedvencek tartása is. Ebben az esetben az állatorvosi vizsgálat sem jelent biztonságot: a veszély pontosan abban nyilvánul meg, hogy a gazdaszervezetet nem betegíti meg a vírus, vagy ha meg is betegíti, a tünetek később jelentkeznek. Vírusgazda: a denevér! A közelmúltban számos újonnan felbukkanó, állati és/vagy emberi megbetegedést okozó vírusról derült ki, hogy végső soron denevérekről került vagy közvetlenül, vagy egyéb állatok segítségével az emberre. 1994-ben egy ausztráliai farmon számos ló betegedett meg, melyek nagy része el is pusztult. A lovak gondozói is megfertőződtek, és haláleset is történt. A nyomok a denevérekhez vezettek, akiktől a lovak elkapták a vírust, mely a Hendra-vírus nevet kapta, majd átadták az emberre. A Kongó folyó vidékén 1996-ban bukkant fel az Ebola-vírus, s kipusztította a helyi gorillák illetve csimpánzok nagy részét, s számos emberi életet is követelt. A vírus denevérekről került a majmokba, amelyek leölésével és elfogyasztásával az ember is megbetegedett.
1998-ban Malajzia területén az utóbb Nipah-vírusnak elkeresztelt kórokozó került denevérekről sertésekre, majd emberekre. E két utóbbi fajban nagyszámú halálos fertőzés történt. A 2003-ban Délkelet-Kínában elsőként felbukkant SARS kórokozója is denevérekből indult világ körüli útjára, majd okozott 8422 emberi megbetegedésből 916 halálos fertőzést. Ezen túl a denevérekben megtalálható a veszettség kórokozójával rokon lyssa-vírus is, mely szintén halálos kimenetelű emberi megbetegedéseket okoz. A denevérek nagyszerű vírusgazdák, mivel hatalmas kolóniákban, sűrűn élnek, utódaikat figyelmesen gondozzák. A denevéreknek számos fajuk van, hosszú életűek s a repülés segítségével hatalmas távolságokat képesek megtenni - ez mind a denevérek mint gazdaszervezet, mind pedig a bennük rejtőző vírusok evolúciós túlélését biztosítják. A vírusok eredetének feltárása hosszú évek molekuláris biológiai kutatómunkáját igényli. Az eredmények önmagukért beszélnek s itt az ideje, hogy a számos más káros hatás mellett ebből is levonjuk a következtetést. Földünk ökoszisztémájába immáron olyan mértékben avatkozunk bele, amely ha úgy tetszik, önvédelemre kényszeríti bolygónkat. Talán még nem késő elgondolkodni s az intő jeleket végre úgy értelmezni, ahogyan kell.
(Dr. Kónya Judit)
(Forrás: http://www.webbeteg.hu/cikkek/fertozo_betegseg/1811/allati-virusok-a-denever-mint-virushordozo)
1. Mit jelent a zoonózis kifejezés?
2. A szövegben felsorolt zoonózisok közül melyek azok, amelyeket vírusok okoznak?
3. Miért nem tekinthetők a vírusok élőlényeknek?
4. Mely alkotói vannak a vírusoknak?
5. Miért nem „örökéletűek” a vírusok elleni védőoltások?
6. Miért ideális vírusgazdák a denevérek?
7. Milyen szakaszai vannak egy vírusfertőzésnek?
4. feladat: Egyszerű választás. Karikázd be a helyes válasz betűjelét!
1. Melyik vírus?
- a prion
- a viroid
- az interferon
- a herpesz
- a kóli
2. Melyik betegséget okozza vírus?
- tbc
- vérbaj
- kolera
- kanyaró
- tetanusz
3. Miért tökéletes sejtparaziták a vírusok?
- kis méretük miatt elektronmikroszkóppal vizsgálhatók
- nukleinsavakból és fehérjékből állnak
- a vírus nukleinsava be tud épülni a gazdasejtbe
- saját anyagaik segítségével nem képesek szaporodni
- anyagcseréjükhöz és szaporodásukhoz csak a gazdasejt anyagait használhatják fel
4. Mi a bakteriofág?
- baktériumot bekebelező vírus
- vírust bekebelező vírus
- baktériumot pusztító vírus
- vírust pusztító baktérium
- vírus és baktérium együttese
5. Mi igaz a vírusokra?
- ide tartozik a vérhas kórokozója
- körülhatárolt sejtmagjuk van
- mikrométeres nagyságrendűek
- működésük feltétele a gazdasejt
- önmaguk anyagából szaporodnak
6. Mi jellemző az eukariótákra?
- mindannyian többsejtűek
- van membránnal határolt sejtmagjuk
- mindannyian többmagvúak
- mindannyian heterotróf táplálkozásúak
- nincs membrános sejtalkotójuk
7. A zöldmoszatokra jellemző:
- színanyagaik megegyeznek a legfejlettebb virágos növényekével is
- a fejlettebbek aktív helyváltoztatásra képesek
- többségük teleptestes szerveződésű
- a kékbaktériumokból alakultak ki
- idetartozik a fonalas csillárkamoszat
8. Melyik igaz a Protoctisztákra?
- eukarióta egysejtűek
- eukarióta többsejtűek
- eukarióta egysejtűek és többsejtűek
- prokarióta egysejtűek és többsejtűek
- prokarióta egysejtűek
9. Melyik csoport ősi képviselőjéből alakultak ki az eukarióta növények, állatok illetve gombák?
- kovamoszatok
- zöldmoszatok
- ős-ostorosok
- ostorosmoszatok
- galléros ostorosok
10. Milyen feladata van az emésztő űröcskének?
- a protoctiszta aktív mozgását segíti elő
- enzimekkel lebontja a tápanyagokat
- eltávolítja a felesleges és káros anyagokat
- az ozmotikus nyomást állítja be az édesvízi egysejtűekben
- a fotoszintetikus festékeket tároló sejtalkotó
5. feladat: Írd a halmazábra megfelelő helyére az állítások vagy a fajok betűjelét!
d) csak állati jellegű egysejtűek tartoznak közéjükc) ide soroljuk a harangállatkátb) ősei endoszimbiózissal jöttek létrea) kétféle sejtmag
e) vannak zöld színtesteket tartalmazó fajaik is
f) ide tartozik az óriás amőba
g) bekebelezést a sejtszájon keresztül végzik
h) szilárd aljzaton képesek csak közlekedni
6. feladat: Négyféle asszociáció. Írd az állítások utáni vonalra a megfelelő betűjelet!
A) autotróf C) mindkettő
B) heterotróf D) egyik sem
- A szalmonella kórokozó ____
- Ilyen az influenza ____
- Testük felépítéséhez más élőlények szerves anyagait használják ____
- A valódi baktériumok fajai ilyenek ____
- A kékbaktériumok ide tartoznak ____
- A nitrifikáló baktérium ____
- Szervetlen vegyületből szervetlent készít ____
- A prokarióták között ilyenek vannak ____
- A szimbionta baktériumok ____
- A szaprofiták (korhadéklakók) ____
11. feladat: Nevezd meg a heterotróf baktériumok 3 fő életmódját!
a) _____________________________________
b) _____________________________________
c) _____________________________________
12. feladat: Magyarázd meg, miért (mi alapján) különíti el a modern rendszertan a kékbaktériumokat a valódi baktériumoktól?
13. feladat: Magyarázd meg az autotróf anyagcsere fogalmát!
14. feladat: Kinek a nevéhez fűződik szerves anyagok megromlását késleltető eljárás felfedezése és a betegségek csíraelmélete?
15. feladat: Egyszerű választás. Karikázd be a kérdésenkénti egy helyes válasz betűjelét!
1. Mely élőlények együttéléséből alakultak ki a zuzmók?
- tömlősgombák és ostoros moszatok
- járomspórás gombák és kékbaktériumok vagy zöldmoszatok
- járomspórás gombák és zöldmoszatok
- fonalas gombák és kékbaktériumok vagy zöldmoszatok
- bazídiumos gombák és zöldmoszatok
2. Melyik igaz a gombákra?
- könnyen emészthetőek
- közéjük egysejtűek nem tartoznak
- a környezet hőváltozására érzékenyek
- olajokban, glikogénben és fehérjékben gazdagok
- fényben jobban fejlődnek
3. Mi a gombák termőteste?
- szaporítósejteket létrehozó lemezek
- a gombák ehető része
- a teleptest
- a gombafonalak összessége
- a szaporítósejteket termelő gombafonalak sűrű szövedéke, amely gyakran kalapot és tönköt alkot
4. Mi jellemzi a termőtestet?
- mindig szövetekből áll
- spórákat hoz létre
- emberi táplálékként soha nem fogyasztható
- mérete általában néhány milliméter
- csak bazídiumos gombákra jellemző
5. Melyik megállapítás helyes az alábbiak közül?
- a gombából hosszabb tárolás alatt elillan a méreganyag
- a begyűjtött gombát megfelelő körülmények között továbbszaporíthatjuk
- a kellemes szagú és jó ízű gombák nyugodtan elfogyaszthatók
- a gombaételek nem könnyen romlandók
- a mérgező gombákból forrázással eltávolítható a méreganyag
6. Melyik gomba termeli a penicillin nevű antibiotikumot?
- ecsetpenész
- élesztő
- gyilkos galóca
- csiperke
- peronoszpóra
7. Milyen életmódot folytat a mezei csiperke?
- élősködő
- önállóan szerves anyagokat képző
- szimbionta
- korhadékbontó
- parazita
8. Melyik gomba a szőlő kártevője?
- a gyilkos galóca
- a fejespenész
- a lisztharmat
- az élesztő
- az ecsetpenész
9. Miből alakul ki a kalapos gombák bocskora és gallérja?
- a kalap nyúlványaiból
- mindkettő a fiatal gombát borító közös burokból
- a gallér a fiatal gomba termőtestét borító teljes burokból, a bocskor a lemezeket fedő részleges burokból
- mindkettő a lemezeket és a tönköt összekötő burokból
- a bocskor a fiatal gomba termőtestét borító teljes burokból, a gallér a lemezeket fedő részleges burokból
10. Melyik igaz a szimbionta gombákra?
- más élőlényeket károsító anyagokat termelnek
- más élőlényből vesznek fel ásványi anyagokat
- más élőlénnyel együtt élve egymás számára közömbös életmódot folytatnak
- a másik élőlény számára is hasznos kapcsolatban a másik fél szerves anyagait hasznosítják
- olyan kapcsolatot alakítanak ki, amely a másik élőlény számára közömbös, a gombának viszont hasznos
11. Mi az első teendő gyilkos galóca-mérgezés gyanúja esetén?
- azonnal mentőt kell hívni
- hashajtót kell adni
- hánytatni szükséges
- azonnal tejet kell itatni
- friss levegőt szükséges biztosítani
16. feladat: Nevezd meg a baktériumsejt betűkkel jelölt alkotóit!
A:___________________________________
B:___________________________________
C:___________________________________
D:___________________________________
E:___________________________________
17. feladat: Többszörös választás. Karikázd be a helyes válaszok betűjelét!
1. Melyek a vírusok legfontosabb alkotórészei?
- szénhidrogén
- szénhidrát
- fehérje
- nukleinsav
2. Mi jellemző a prokariótákra?
- rendelkeznek membránnal körülhatárolt sejtalkotókkal
- sejtes felépítésűek
- körülhatárolt sejtmagjuk még nincs
- mind többsejtűek
3. Melyek prokarióták?
- ostoros moszatok
- nitrifikáló baktériumok
- kékbaktériumok
- óriás amőba
4. Mi jellemző a vírusokra?
- sejtes szerveződést megelőzik
- örökítőanyag (nukleinsav) és fehérje építi fel
- sejtek örökítőanyagából szakadhattak ki
- csak több tízezerszeres nagyítással láthatók
5. Mi jellemzi a baktériumokat?
- több millió is lehet belőlük 1 gramm talajban
- valódi sejtosztódással szaporodnak
- mikrométeres nagyságrendűek
- jól alkalmazkodnak a környezethez
6. Mi jellemzi a baktériumokat?
- minden fajban a setfalat tok veszi körül
- túlnyomó többségük autotróf élőlény
- sejtfaluk cellulózból és fehérjéből áll
- a baktériumok kemoszintetizálók is lehetnek
7. Mi jellemzi a kékbaktériumokat?
- a szervetlen vegyületeiket fényenergia segítségével építik fel
- fotoszintetizálnak
- kékes színanyaguk is van a zöld mellett
- ősi baktériumokból fejlődhettek ki
8. Hol élhetnek kékbaktériumok?
- a talaj felső rétegében
- tengerben
- sziklákon
- édesvízben
9. Milyen táplálkozási formák alakultak ki a baktériumokban?
- autotróf kemoszintetizáló
- szaprofita
- heterotróf élősködő
- heterotróf fotoszintetizáló
10. Melyek nem sejtes felépítésűek?
- a prionok
- a vírusok
- a kékbaktériumok
- a baktériumok
11. Milyen az ember szempontjából előnyös szerepük van a baktériumoknak?
- anyagokat termeltethetnek velük
- erjesztő tulajdonságukat felhasználja az ember
- részt vehetnek a szennyeződések lebontásában
- fertőzést okozhatnak
12. Hol találtak korábban prionokat?
- emberben
- szarvasmarhákban
- paprikában
- juhokban